fredag 4. desember 2009

Politisk representasjon

I Trondheim pågår det for tiden en debatt om sammensetningen av bystyret, og hvordan byen skal styres. Tidligere har forslag om å gå over til en form for byparlamentarisme, slik det er blitt gjort i Oslo og Bergen, vært oppe, men det virker kanskje som om det ikke er så stor stemning for det denne gangen. Arbeiderpartiet har tidligere vært for å innføre byregjering, men kanskje er tanken på å måtte sitte der og svare for sine venner i flertallskonstellasjonen ikke så innbydende.

Trondheim har landets nest største folkevalgte forsamling, med 85 representanter i kommunestyret. Det er blitt hevdet at dette er for mange, at det er for dyrt, og at det gjør at møtene i kommunestyret tar for lang tid. Det kan være et gyldig poeng, men jeg har sett litt på de andre større kommunene i landet, for å se hvordan Trondheim kommer ut. Jeg har sett på antall kommunestyrerepresentanter, antall i bydelsutvalg for de kommunene som har direkte folkevalgte i slike, og regnet på hvor mange innbyggere det er pr. valgte representant.































KommuneInnbyggertallRepr.BydelsutvTot. repr.Innbyggere pr. repr
Oslo578 870592252842038
Bergen252 91867821491697
Trondheim168 988850851988
Stavanger122 162670671823
Bærum110 048510512158
Kristiansand80 410530531517
Fredrikstad72 935530531376
Tromsø66 772430431553



Det man først og fremst kan lese av tallene er at Trondheim allerede ligger i det nedre skiktet i forhold til representasjon, slik at kutt i bystyrets størrelse ikke er en selvsagt konklusjon.

Det er neppe i forhold til selve bystyremøtet at den representasjonen vi har i dag er nødvendig, men snarere i forhold til det virkelige arbeidet som utføres i komiteene. Det er i komiteene de store debattene tas, og det er der mesteparten av beslutningene egentlig tas. En reduksjon av bystyret uten å gjøre noe med komiteene vil nødvendigvis medføre at færre hoder, færre syn, og færre partier er med i debatten. Vi risikerer både at arbeidsbelastningen på de som sitter der blir større enn den bør være, og at ikke alle relevante momenter kommer inn i debatten som leder frem til vedtak og innstilling.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar